Nyhetsbearbetning i bloggform – Reagera

WEBBPLATSENS INTEGRITETSPOLICY

Om

Jag som bloggar här heter Björn Andersson. Jag är lärare i svenska och so-ämnen på högstadiet. Här bloggar jag för mitt minne, för mina elever och övriga som kan tänkas vara intresserade om sådant som jag kan tänkas får användning av i min undervisning framöver.

Den här bloggen kan du framför allt använda i ditt arbete med nyhetsbearbetning. Syftet är att i bloggen samla och kategorisera artiklar, resurser och verktyg för att snabbt kunna välja material i nyhetsbearbetningsarbetet.

Syften

I den skolform jag jobbar i nu är nyhetsbearbetning en naturlig del av skolveckan. Vi har tidigare tittat mycket på Sveriges televisions nyheter. Men jag vill använda mer text och bygger därför denna blogg i syfte att snabbt hitta bra material till nyhetsbearbetningen.

Ytterligare syften är att få elever att regelbundet få ett tillfälle att öva läsning samt att vänja sig vid att läsa välskrivna journalistiska texter. Jag försöker att länka till texter där eleverna själva ska ha förmåga att läsa hela texten, men ibland kan hända att det även slinker med ett längre reportage om jag anser att ämnet är speciellt angeläget för en viss grupp elever. Jag försöker också att enbart länka till reflekterande och analyserande texter, inte rena nyhetstexter. Därför kan jag vara lite sen med inlägg när det händer något stort i världen. Jag väntar med mina inlägg till dess analyserna strömmar in.

Innehåll

Bloggen innehåller framför allt länkar till tidningsartiklar. Jag väljer framför allt artiklar från Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet eftersom det är möjligt för alla elever att skaffa konton och komma åt materialet bakom betalväggen på de sajterna. Men jag länkar också till andra resurser verktyg som kan komma till användning i undervisningen.

UPPDATERING
På senare tid märker jag att jag allt mer också länkar till Youtube i och med att så många bra kanaler dykt upp på sistone, så läsning kanske inte är det enda syftet med bloggen.

Skapa elevkonton

Konto hos DN

Här skapar elever ett konto hos Dagens Nyheter: Skapa konto

Om du som elev inte kan skapa ett elevkonto på Dagens Nyheter så ber du din lärare att registrera din skola här: Ansök om DN Skola för dina elever

Konto hos SvD

Här skapar du som lärare ett konto hos Svenska Dagbladet så att du kan dela ut konton till dina elever: Nu blir SvD tillgängligt för Sveriges skolor

Lärare skapar sedan koder till elever på den här sidan: SvD Skola – skapa tillgång för dina elever

Här fyller elever i sin kod för att skapa sitt konto: SvD Skola – aktivera kod för fri tillgång

Struktur

Jag försöker att kategorisera och tagga artiklar för att det på ett enkelt sätt ska gå att hitta resurser som rör ett visst ämnesområde. Den här länken https://reagera.postmeta.se/tag/media/ till exempel leder till alla inlägg jag skrivit som är taggade med media. Etikettmolnet nedan visar de etiketter som används på bloggen.

AI Apple Artificiell intelligens Cody's lab dna el-produktion Facebook forskning framtid Fred- och konflikt genus gängvåld havsnivåer hållbar utveckling IKT Internet Israel Israel-Palestina klimat källkritik kärnkraft lärande media Mellanöstern moral Palestina pedagogik politik psykisk ohälsa robot rymden Ryssland science fiction sjöfart sociala medier språkmodeller Sverige Sveriges radio systematiska undersökningar Ukraina USA Vladimir Putin världsreligioner växthuseffekten YouTube

Användning

Jag kan tänka mig att du hamnat här som lärare eller som elev.

Som lärare kanske du har liknande incitament som jag och kan då använda mina inlägg i nyhetsbearbetningen.

Som elev kan du kanske kan få idéer och inspiration att gå vidare med en skrivuppgift med avstamp i någon av de artiklar eller andra resurser jag refererar till.

Vill du ha mer tips om hur du kan använda medier i undervisningen så är Mediekompass en bra resurs.