REAGERA

Björn tänker, pekar på och reagerar

TikToks baksidor


Varför fastnar folk framför TikTok? Är det så jäkla bra det här vi gör med våra skärmar och våra hjärnor? Är det så bra det här med att nästan en hel ungdomsgeneration är programmerad av klipp och spel? Hur tänker vi kring det här med den omedelbara tillfredsställelsen som alltid ligger framför våra fingrar i klipp, quests och likes? Om allt hela tiden är satisfying, orkar vi då bli uthålliga på lång sikt?

I det här inlägget kommer jag att samla resurser som behandlar vårt förhållande till devajsrar och sociala medier. Det känns ibland som om vi har växt ihop med tekniken. Klarar vi oss utan den?

TikToks svältalgoritm

Svenska Dagbladet startade för en tid sedan en artikelserie som de kallar Svältalgoritmen. Serien handlar bland annat om hur TikToks algoritmer har skapat en kultur där framför allt flickor hetsar varandra till svält och i värsta fall till döden. I den senaste artikeln (Ministern: ’’Mina barn får inte ha Tiktok’’, 18 januari 2022) så intervjuas vår nye digitaliserings­minister Khashayar Farmanbar om hans syn på TikTok och. Han menar att vi kanske behöver regleringar av sociala medier i framtiden för att skydda människor från psykisk ohälsa.

Skrämsel

Skrämmande budskap som får spridning har dykt upp med jämna mellanrum i sociala medier även innan TikTok. Men de äldre sociala medierna har anpassat sina algoritmer för att komma till rätta med de värsta problemen medan TikTok inte verkar ha kommit lika långt med det arbetet. Dagens Nyheter rapporterar att TikTok sprider skrämselpropaganda. Barn tror på allvar att Ryssland kommer att invadera Sverige.

TikTok och pengarna

SvD Näringsliv skriver att pengarna flödar till TikTok: Annonsörer jagar unga: ”Tiktok exploderar”, (220120). Men var hamnar pengarna? Tydligen inte hos kreatörerna. Nätveteranen Hank Green förklarar i det här klippet att kreatörerna behöver få större andel av TikToks inkomster för att utveckla plattformen. Tydligen så tjänar kreatörerna på TikTok mycket mindre än vad de gör på andra liknande plattformar vilket gör att kreatörer får svårt att överleva på att producera för plattformen.


Ett svar till “TikToks baksidor”